Supermåne 2016

15.11.2016

Supermånen resulterade inte bara i en bild utan också en av de mest magiska skymningar jag upplevt. Kvällen då månen var som närmast jorden (igår den 14 november) var himlen täckt av tjocka regnmoln där jag bor, så istället gick jag ut ikväll då det lovats stjärnklar himmel. Jag väntade tålmodigt på att månen skulle stiga över min skogsbeklädda horisont när dimman började rulla in över fälten och tätnade tills jag inte längre kunde se var jag satte mina fötter. Då kom supermånen smygande upp och plötsligt badade hela min omgivning i månskensbelyst dimma. Jag har aldrig tidigare sett något liknande och att få uppleva ett sådant fenomen var otroligt!

Såhär nära jorden har inte månen varit på 68 år och kommer inte komma lika nära förren år 2034.

Den är 14% större än vanligt men det är svårt att urskilja med blotta ögat, men vid fotografering kommer månen bli större på bild jämfört med en "vanlig" fullmåne.

© 2022 Jennifer Johansson Photography
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång